Jak zmotywować Zarząd i kluczową kadrę do dbania o trwały wzrost wartości spółki? Pytanie to można postawić inaczej: Jak połączyć interesy właścicieli spółki z interesami kluczowych dla spółki menedżerów, którzy nie posiadają akcji / udziałów przedsiębiorstwa, którym zarządzają. Odpowiedzią może być dobrze skonstruowany system premii krótkoterminowej i długoterminowej.
Idea uzupełniania podstawowego wynagrodzenia kluczowych dla firmy pracowników o element warunkowy i odroczony w czasie jest znana od dawna. Także w Polsce większość spółek stosuje tego typu narzędzia. Niestety, w większości mają one charakter uznaniowy, co daje duże pole do interpretacji i nie sprzyja motywacji. Obok niejasnych kryteriów przyznania najczęstszymi wadami wspomnianych systemów motywacyjnych są: brak powiązania ze strategią długoterminową oraz powielanie celów w systemach krótko i długoterminowych.
Efektywny system premiowy dedykowany kluczowym menedżerom powinien mieć co najmniej dwa komponenty – krótkoterminowy, rozliczany w okresie 12 – 18 miesięcy (Short-Term Incentive Plan, dalej: STIP) oraz długoterminowy, gdzie postawione cele obejmują okres 3 – 5 lat (Long-Term Incentive Plan, dalej: LTIP). Taki plan premiowy odracza w kilka perspektyw czasowych płatność części wynagrodzenia menedżera i uzależnia jego wysokość od przyszłego wzrostu wartości spółki i realizacji dokładnie zdefiniowanych celów (np. w postaci popularnych miar finansowych: zysk netto, EBIT, EBITDA, ROE, itp.)
W aspekcie struktur prawno-podatkowych programy premiowe wykorzystują zarówno typowe struktury jak np. programy opcji menedżerskich w części LTIP, jak i rozwiązania bazujące na akcjach fantomowych, Stock Appreciation Rights (SAR), czy dobrze znanych planach gotówkowych w części STIP.
W procesie tworzenia programu motywacyjnego należy umiejętnie skorelować aspekty:
Doświadczenia ekspertów Trio Management Actuarial Consulting wskazują też na zasadność odniesienia konstruowanego planu do benchmarku rozwiązań stosowanych w firmach konkurencyjnych (branża, region).
Podstawowe efekty wprowadzenia efektywnego systemu premiowego to: